Minggu, 18 Desember 2011

Modul Design CorelDRAW 12 & Photosop CS

          Pasti sudah sering kita dengar namanya CorelDRAW dan Photosop. Tapi sekarang saya ingin membagi sedikit tentang program aplikasi ini. 

          CorelDRAW adalah editor grafik vektor. Merupakan sofware aplikasi yang di gunakan untuk mendesain di dalam kegiatan sehari-hari kita. Mengenal beberapa konsep grafik vektor, grafik bitmap dan resolusi dapat membantu dalam menghasilkan hasil kerja yang berkesan.Pada dasarnya, grafik komputer terbahagi kepada dua kategori - grafik vektor and image bitmap. Memahami perbedaan di antara kedua jenis grafik dapat membantu semasa anda membuat kerja.
             
             Sesetengah format file hanya dapat menampung image bitmap, manakala sesetengah format file yang lain hanya menampung grafik vektor. Sebagai contoh, image bitmap yang diimport ke dalam Adobe Illustrator tidak boleh disunting. Image tersebut hendaklah disunting di dalam perisian seperti Adobe Photoshop.
Apa itu grafik vektor? Grafik vektor terbina daripada garisan-garisan yang mengikut istilah matematik - vektor. Vektor menggambarkan grafik mengikut rupabentuk geometri grafik tersebut. Sebagai contoh, sebiji tayar basikal di dalam format grafik vektor terbina daripada definisi matematik di mana sebuah bulatan dengan radius tertentu, ditetapkan pada lokasi tertentu, dan terisi dengan warna tertentu. Grafik tersebut boleh dialih lokasinya, diubah saiznya, atau ditukar warnanya tanpa kehilangan kualiti grafik.

            Grafik vektor tidak bergantung kepada resolusi - grafik boleh diubah saiznya dan juga dicetak di atas mana-mana pencetak tidak kira berapa resolusinya tanpa kehilangan kualiti grafik tersebut. Kesimpulannya, grafik vektor adalah paling sesuai untuk teks (terutamanya teks yang kecil) dan grafik yang tebal (bold) di mana apabila diubah saiznya garisan yang jelas mestilah tidak hilang kualitinya - sebagai contoh, logo.

            Itu sekilas tentang CorelDRAW dan Photosop sekarang buat teman-teman yang ingin belajar lebih jauh dapat mendownload modulnya di sini :
Mediafire.com
Atau 
Ziddu.com
Semoga bermamfaa, kalau berkenan silankan tinggalkan komentar 




Tidak ada komentar:

Posting Komentar